Bermula dengan “ Lepas bill handphone pun cukuplah..”



En Md Akib Bin Atan ( 48 tahun ) adalah seorang kakitangan badan berkanun yang menceburi agen Takaful hanya sekadar mahu mencuba. Sebelum ini pelbagai perniagaan kecil-kecilan telah beliau cuba kerana suka-suka hanya dengan bermotokan :


Lepas bill handphone cukuplah…”
“ Ala… sikit-sikit aje cukup la… saje suka suka “


Ia bermual selepas En Akib memperkenalkan beberapa kenalan kepada saya untuk penerangan produk Etiqa Takaful. Saya berkata kepada En. Akib jika beliau lakukan sendiri dengan tunjuk ajar saya, pasti beliau mendapat pendapatan yang lebih lumayan. Antara perkataan yang saya masih ingat seperti :


Kau buat macam jual prepaid aje…”
“ Kalau orang tak nak , rugi apa… ? macam jual prepaid juga”
“ Keuntungannya lebih banyak dan berlipat kali ganda”


Kini beliau telah mula menjadi Agen Takaful Separuh Masa dengan hanya melakukan akitivi takaful dikalangan rakan-rakan pejabat dan jiran-jiran. Kini pendapatan Takaful beliau telah melepasi bayaran kereta beliau sebagai sasaran pendapatan takafulnya. Beliau juga tidak menyangka ia akan memberikan pendapatan semudah itu tanpa sebarang modal.



Kini beliau sedang berusaha mempelajari teknik dan fakta Etiqa Takaful lebih mendalam sebagai persediaan kerjaya selepas pencen nanti.

Jika En Akib boleh … anda pasti boleh…!

No comments:

Post a Comment